Chinareis zomer 2011 deel 3 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu Chinareis zomer 2011 deel 3 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

Chinareis zomer 2011 deel 3

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

10 Maart 2012 | Nederland, Utrecht

Hierbij weer het laatste bericht vanuit China.
Op 4/9 vertrekken we weer vroeg op de fiets. Na 35 km komen we aan in Xingping. Onderweg passeren we nog een ceremonie die verdacht veel lijkt op onze jaarwisseling, er worden hele matten met duizenklappers afgestoken. Toch zou het ook een soort van begravenis kunnen zijn... Eenmaal in Xingping gaan we met de fietsen op een bamboebootje om zo de 30 km slecht wegdek te vermijden. Hiermee varen we ook meteen over het meest mooie stuk van de Li river. Dit is helaas ook het meest toeristische stuk, we zijn dus niet de enige boot. Na 2 hr varen stappen we weer op de fiets. Na een venijnige klim komen we na 12 km weer op de hoofdweg die steeds drukker wordt. Langzaam naderen we weer een grote stad, Guilin. Onderweg nog een regenbuitje. Na 90 km fietsen komen we in Guilin aan.
5/9 Vandaag beginnen we de dag met een ontbijt in de Irish pub. Hier vinden we ook meteen iemand die ons naar de rijstterrassen in de bergen kan brengen (Pingan). Hier klimmen we het laatste stukje te voet naar de top waar het uitzicht geweldig is. Onze gids, tevens eigenaar van de Irish pub verrast ons aan het eind van de dag met een theeproeverij waarbij we slobberend diverse soorten thee moeten proberen. Rimpels, een beter immuunsysteem en suikerspiegel, overal is wel een thee voor. Afgeladen verlaten wij zijn winkel. Aan het eind van de dag gaan we in een restaurant eten. We bestellen eend en kip, dit is weer een hele uitdaging omdat niemand engels praat. Het resultaat is een bord met kip, veel botten en een kop en eend met botten en kop. Hier hadden wel al snel gegeten en gedronken en als escape gaan we nog maar even naar de KFC.

6/9 Vandaag weer een tochtje op de fiets. We gaan naar Jiangtouzhou, volgens de lonely planet slechts 25 km fietsen. Na enig zoekwerk bereiken we na 40 km dit prehistorische dorpje waar alle 800 inwoners dezelfde achternaam hebben nl. Zhou. Helaas is er toch ook weer nieuwbouw tegen de oude huisjes aangebouwd. Na 80 km zijn we weer terug in het hotel.

7/9 brengen we een bezoekje aan de pagodes en 's middags nemen we een duik in het zwembad van een hotel in de buurt. s'Avonds vertrekken we weer terug naar Canton, 600 km van Guilin. Het plan was om met de trein te gaan waarvoor we een aantal dagen geleden al de kaartjes gekocht hadden. Echter....de fietsen mogen niet mee. We worden van de ene balie naar de andere gestuurd een behulpzame chinees die iets Engels praat komt erachter dat er juist vandaag geen bagagewagon mee gaat...dus de fietsen kunnen niet mee, over een paar dagen kan dit wel. Grmbll ondanks de fanatieke bemiddeling van deze Chinees lukt het ons niet om de fietsen op de trein te krijgen, regels zijn regels.... Dan maar met de bus, deze vertrekt echter over 20 minuten van een ander station dan waar we op dat moment staan. Het is inmiddels donker geworden en 21.00. Nadat de behulpzame chinees onze treinkaartjes in een rap tempo weer heeft geretourneerd (hij gaat gewoon vooraan in een lange rij staan....) gaan we onder begeleiding van 2 motoren dwars door de stad heen om de bus te kunnen halen. Dwars door woonwijken rijden we achter de motoren. Eenmaal daar is een van de bagage compartimenten geheel voor onze fietsen bestemd....onze fietsen hebben meer ruimte dan wij later blijken te krijgen. We gaan met een zogenaamde slaapbus waarin allemaal bedden zijn (2 niveau's) van 40 cm breed en 1,50 lang. We belanden uiteindelijk achter onderin de bus waar er 5 slaapplaatsen naast elkaar zijn. Zo komen we lepeltje lepeltje te liggen met nog 2 chinese kerels. Onze buurman is reeds door zijn deobarriere heen en snurkt ook nog eens enorm. Dit wordt een fijne tocht van 10 uur. Onderweg stopt de bus 3 x 10 minuten. Deze tijd is voldoende om de hele bus zo'n beetje naar het toilet te laten gaan. Dit is normaal een tijd die wij in ons eentje nodig hebben om veilig van een Chinees toilet gebruik te maken. Zelf een gierput stinkt minder dan een Chinees toilet. Na 10 hr komen we aan in Canton, het industrieterrein van China. Het is nog even een uitdaging om 's ochtends in de spits op de fiets ons hotel weer terug te vinden. Nadat we de fietsen weer hebben ingepakt gaan we langs de lokale markt en 's avonds gaan we naar de hoogste toren van China, ruim 600 meter. Met de lift komen we op ruim 400 meter waar we een fraai uitzicht vinden.
9/9 Vandaag onze laatse dag in China, na een bezoekje aan het mausoleum vinden we weer een hotel waar we het zwembad van mogen gebruiken. De taxi doet 1,5 hr over 30 km door de stad rijden. Het verkeer is en blijft dramatisch in deze stad, geen wonder met 10 miljoen inwoners.
Het is overigens opvallend dat in China meer dan 90 % van de mannen rookt, de overheid heeft de gehele tabaksindustrie in handen, er worden dan ook alleen maar eigen merken verkocht, op de buitenlandse merken zit zoveel belasting dat men dit niet kan betalen. De overheid doet er niks aan om de mensen van het roken af te krijgen, het economisch belang gaat kennelijk voor, ook het ministerie van volksgezondheid zegt hier niks van.
10/9 Vandaag vertrekken we na een geweldige vakantie weer naar Nederland, na enige
moeite lukt het weer om een busje te krijgen waar onze fietsen met doos in passen. Bij de douane moeten we helaas toch weer de dozen open maken omdat ze ons niet geloven. Inmiddels hebben we het eerste deel van de vlucht erop zitten en zijn we in Singapore. Over een paar uur vertrekken we weer naar Amsterdam.