De 9e dag - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu De 9e dag - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

De 9e dag

22 Juni 2014 | China, Peking

De 9e dag.

Vandaag een relaxed begin van de dag. Eerst nog wat spelen op de kamer en daarna naar het ontbijt. Als wij bij het ontbijt zitten zien de mannen een speeltuintje achter het hotel. Thom herkent het speeltuintje nog van de vorige keer. Daniël rent direct achter hem aan. Waarschijnlijk ziet hij voor het eerst in zijn leven een schommel. Hij heeft hiermee het grootste plezier. Daarnaast vinden ze een paar stokken en gaan tekeningen maken in het zand. Na het ontbijt fluistert Daniël in mijn oor dat hij wil zwemmen. Hij wil steeds meer hetzelfde doen als Thom. Wij gaan eerst nog een stukje lopen door de winkelstraat. Onderweg komen wij nog een klein hondje tegen. Daniël vindt dit erg interessant totdat het hondje begint te blaffen. Hij geeft een angstkreet en springt een meter opzij. Dat belooft nog wat met Souki als wij weer thuis zijn. Eenmaal terug in het hotel gaan wij naar het zwembad. Thom heeft al snel een (Chinees) vriendje gevonden. Gewapend met waterpistooltjes gaan zij het gevecht aan met twee andere jongens. Daniël wil natuurlijk niet achterblijven en schuifelt achter ze aan door het ondiepe water. Inmiddels staat hij wat steviger in het water en valt hij niet zo snel meer om. Hij vindt het nog steeds niet leuk om met zijn hoofd onder water te komen. Om half zes komen de mannen weer uitgeput het water uit. Wij gaan weer op zoek naar een restaurant en belanden deze keer in een hot pot restaurant. Een soort fondue. Een schaal verdeeld in 2 kanten, de ene kant neutraal en de andere kant erg pittig. Hierin kunnen wij de nodige groenten, vlees en vis doen. Het lukt ons om uiteindelijk ook Daniël dit restaurant te laten verlaten zonder brandwonden al doet hij verwoede pogingen om er een paar op te lopen. Uiteindelijk belanden de heren weer in bed. Daniël kan inmiddels tot 5 tellen en hij zegt af en toe wat Nederlandse woorden na. Het lijkt erop dat hij geen F of V kan uitspreken, dit verandert in een P. Daniël laat overigens meerdere keren per dag merken als hij het ergens niet mee eens is. Dit resulteert in een poker face waarbij hij dwars door ons heen kijkt. Uiteindelijk neemt hij vaak zijn verlies maar niet zonder heeeeeel boos te kijken. Ook merk je af en toe dat hij gefrustreerd is dat wij hem niet begrijpen. Na het eten gaan wij nog met google translate aan de slag en leggen Daniël uit dat wij morgen naar de dierentuin gaan. Een grote grijns verschijnt op zijn gezicht. Tevens leggen wij hem uit dat hij altijd bij ons gaat blijven en dat wij hem lief vinden. Dit resulteert in een tevreden grijns waarna hij hele verhalen in het Chinees tegen mij houdt voordat hij gaat slapen waar ik uiteraard geen touw aan vast kan knopen.

• 23 Juni 2014 - 20:20

Valerie Jansen:

Lieve Thom gelukkig heeft je broertje Daniel zich niet echt verbrandt Anders moesten jullie meschien naar de dokter in China en toen hij zich bijna verbrande waren jullie zeker heel erg geschrokken en het is voor Daniel wel leuk dat jullie bij googeltrensleet chinees kunnen praten met hem. Hij is wel schattig hoor en leuk voor hem dat hij een beetje Nederlands kan en handig voor jullie dan hoeven jullie niet steeds Google ternsleet aan te doen. Hij is wel schattig. Hij kijkt ook wel ondeugend op de foto's. Was ik nu ook maar bij jullie in het zwembad. Weet je nog Thom springen! Nu ga ik naar bed en groetjes van Valerie en tot dat jullie weer terug zijn en ik op bezoek mag komen. Want ik wil hem wel heel graag zien. Doei Thom en Mirjam en laurentjan