De adoptieprocedure tot begin 2012 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu De adoptieprocedure tot begin 2012 - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

De adoptieprocedure tot begin 2012

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

18 December 2011 | Nederland, Utrecht

Hallo allemaal,

Als je besluit een kind te adopteren is het hebben van wat geduld wel handig! Terugkijkend op de afgelopen 2 jaar is het bij ons eigenlijk best voorspoedig verlopen maar echt snel gaat het natuurlijk allemaal niet.

Onze adoptieprocedure begint in januari 2010 als we ons aanmelden voor de VIA cursus.

Het eerste dat je moet doen na inschrijving is wachten tot je in aanmerking komt voor 6 verplichte informatiebijeenkomsten. Dat duurt bij ons ruim 1 jaar wat betekent dat we in februari 2011 mogen beginnen aan deze serie van bijeenkomsten. Mei 2011 is de cursus afgelopen.

Vervolgens volgens er nog 4 sessies met de raad van kinderbescherming die soepel verlopen waarna uiteindelijk op 25-7-2011 de felbegeerde beginseltoestemming in ons bezit is.

Nu kunnen we ons dossier gaan maken. Na het verzamelen van vele documenten en het 'Rondje Den Haag' gaat ons dossier op 7-12-2011 naar China.

In de tussentijd hebben we wel gereageerd op een special focus kindje. Op 9-12-2011 krijgen we een telefoontje waarbij we gepolst worden over dit kindje. Op 12-1-2012 krijgen we het definitieve voorstel met het aanvullende dossier van 'onze zoon' die 5 is. Naast een enkelzijdige schizis waaraan hij reeds 2 keer geopereerd is mankeert hij niks. Hij gaat in China reeds naar school. Op 18-1-2011 ontvangen wij de foto's van het ventje. Het grote wachten op de LOA (letter of seeking of confirmation from adopter) is nu begonnen. Deze brief moet uit China komen en kan derhalve even op zich laten wachten aangezien de matching in ons geval in NL heeft plaatsgevonden en niet zoals te doen gebruikelijk bij SN/gezonde adoptie in China.