...weer een week verder... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu ...weer een week verder... - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

...weer een week verder...

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

19 Juli 2012 | Nederland, Utrecht

De afgelopen dagen zijn erg goed verlopen. Inmiddels zit Thom op een stoomcursus zwemmen en dit gaat voorspoedig. Hij ligt nu 14 dagen achtereen 4 uur per dag in het zwembad. Het zwemmen moet hij echter steeds onderbreken om te gaan plassen, hij drinkt het hele zwembad leeg. In het kader van de efficiëntie doet hij zijn broek reeds ruim van te voren op zijn knieën waarna hij in zijn blote billen naar het toilet rent. Zo is het wel voor iedereen duidelijk wat hij gaat doen, de taal heeft hij dus niet echt nodig. Tijdens het zwemmen let hij goed op hoe de andere kinderen doen en elke keer als hij mag duiken verschijnt er een grote grijns op zijn gezicht. In de pauze installeert hij zich op zijn handdoek met zijn volle broodtrommel. Waar alle andere kinderen in een hoekje op de bank zitten gaat hij lekker in zijn eentje uitgebreid zitten picknicken met al zijn spullen om zich heen verzameld. Ook is het inmiddels geen probleem meer als wij niet de hele tijd in het zwembad erbij zitten. Als hij zo door gaat dan heeft hij over een week zijn A diploma. Ook de eerste 2 dagen naar het zwemmen toe was het wennen maar ook toen geen grote drama's. Zelfs toen hij van het geslinger in de auto moest overgeven wist hij dit netjes in een zakje te doen i.p.v. door de hele auto heen....tja die Chinese opvoeding is zo gek nog niet. Ook in huis begint hij steeds meer zijn draai te vinden en weet hij steeds beter de weg. Hij weet inmiddels beter dan LJ de sleutels te vinden en is ook altijd behulpzaam om deze even voor hem te pakken. Ook gaat hij steeds vaker rustig zelf spelen met zijn speelgoed, wel moeten wij in dezelfde ruimte aanwezig zijn.
Kinderen voor kinderen heeft hij inmiddels ook ontdekt. Hij zingt hier uit volle borst bij mee alleen die Gooise rrr die blijft nog wat lastig en lijkt meer en l. Vandaag weer in het ziekenhuis geweest bij het schisisteam en ook hier gedroeg hij zich weer voorbeeldig. Zonder dat wij hem daartoe aanmoedigden begon hij spontaan het speelgoed in de spreekkamer op te ruimen toen hij aan de toon van het gesprek merkte dat het bezoek bij de dokter op het einde liep. Waarop de arts verbaasd zei "dat jullie dit al in 3 weken voor elkaar hebben gekregen". Tja hier zit helemaal niks van ons bij, maar dit behoort allemaal nog bij zijn Chinese opvoeding. Ik vrees dat wij het alleen nog maar kunnen verpesten.
Sinds een aantal dagen wil Thom niet meer alleen gaan slapen en moeten wij met hem gaan slapen tot hij in slaap is gevallen. Hij klampt zich hierbij zodanig aan je vast dat het ook onmogelijk is om eerder te vertrekken. Gelukkig slaapt hij meestal binnen 10 minuten.
In de auto let hij goed op en begint hij de omgeving steeds beter te herkennen. Ik denk dat het niet lang meer duurt voordat hij mij gaat vertellen welke afslag ik moet nemen, ik kan mijn Tomtom dan wel weg doen.
Vandaag is hij ook voor het eerst bij de buurjongens gaan spelen zonder ons erbij. Ook hier blijft hij relaxed onder. Kortom zijn voorbeeldige gedrag blijft maar door gaan en wij zijn er elke dag weer verbaasd over hoe flexibel hij met deze nieuwe situatie om gaat.

• 19 Juli 2012 - 18:26

Joost:

Hoi Mirjam,

Dan heb je een ThomThom in plaats van TomTom.
    Als ik het zo zie is Thom de volgende olympisch kampioen van Nederland.

Groetjes Joost

• 25 Juli 2012 - 10:13

Maria:

hoi Mirjam, LJ en Thom,
    geweldig om te lezen dat het zo goed gaat! en mooie foto's van jullie manneke! Hier ook alles goed. J is bijna 3 kg (Jeroen en ik vinden het nu "net een echte baby"....).
    R heeft vakantie van de basisschool ("juf Hanny gaat mij nu wel missen!") en met Luke samen is hij niet uit het zwembadje te krijgen.
    Ik bel je binnenkort om even bij te praten,
    lieve groet uit zonnig Borger!

• 28 Juli 2012 - 10:20

Maria:

Gefeliciteerd met je verjaardag!
    Groet, Jeroen,Maria, Ruben, luke en Julius