De thuiskomst - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu De thuiskomst - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

De thuiskomst

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

05 Juli 2014 | Nederland, Utrecht

De thuiskomst
2 Juli om 9.00 komen wij aan op het vliegveld. Er staan lange rijen bij het inchecken en het is behoorlijk benauwd. Uiteindelijk lukt het Daniël om weer te vallen en belandt hij met zijn hoofd ergens tegen aan. Dit veroorzaakt naast een hoop verdriet ook een grote bult. Iedereen in de rij weet inmiddels dat wij er zijn…. Aan zijn stembanden mankeert vooralsnog helemaal niks. Eenmaal door alle checks heen blijft er nog maar weinig tijd over voordat het boarden begint. Nog net genoeg tijd om van het overgebleven geld 2 pandabeertjes te kopen en twee boekjes.
Na een voorspoedige vlucht waarbij Daniël zowaar even geslapen heeft landen wij op tijd in Nederland. Zelfs Thom weet zijn eten binnen te houden deze keer al scheelt het niet veel. Het TV scherm vindt Daniël overigens enorm interessant. Van de KLM krijgen de beide mannen nog een “huisje” als herinnering. Eenmaal door de douane herkent Daniël zijn opa en oma meteen. Met het ontvangst comité gaan wij nog even wat drinken. Daniël gaat met zijn net gekregen speelgoed zitten spelen met zijn neefje alsof hij hem al jaren kent. Wij worden nog door de KLM gebeld dat ze een tasje met de pandabeertjes gevonden hebben in het vliegtuig, dit wordt nog even nagebracht op het terras waar wij zitten. In ruil daarvoor willen ze wel een foto van de twee mannen!! Onderweg naar de auto geeft Daniël zijn opa een hand alsof hij hem al jaren kent. Ook dit is een herhaling van 2 jaar geleden waarbij Thom hetzelfde deed. In de auto vallen zijn ogen bijna dicht. Thuis wacht ons een versierd huis. Eenmaal thuis is hij klaarwakker en gaat hij beginnen met zijn ontdekkingsreis. De eerste ontmoeting met Souki wordt beantwoord met een doodskreet. Hier moet hij nog niks van hebben. Na een rondleiding door het huis waarbij elke nieuwe kamer begroet wordt met gejuich komt hij uiteindelijk op zijn kamer aan. De hut onder zijn bed wordt meteen even bezocht. Ook het bad met alle speeltjes erin wordt goed ontvangen. Uiteindelijk gaan er nog wat noedels in voordat de mannen gaat slapen. Daniël gaat zonder problemen in zijn nieuwe bed liggen en ligt alleen maar te lachen. Ook als het licht uit gaat is het helemaal goed. Thom moet weer even wennen om alleen te gaan slapen maar uiteindelijk liggen zij in coma. Echter niet voor lang. ’s Nachts om 2.00 zijn ze klaar wakker. Uiteindelijk weten zij het vol te houden tot 4.30 maar dan is het ook echt klaar. Uiteindelijk belanden zij samen om 6.00 ’s ochtends in bad waar zij het grootste plezier hebben. Na de badsessie volgt het ontbijt en gaat wij Thom naar school brengen op de fiets. Daniël achterop, wat duidelijk nieuw voor hem is. Op school kijkt hij zijn ogen uit en gaat hij op onderzoek uit in de klas van Thom. Daarna gaan wij op zoek nieuwe schoenen. Eenmaal nieuwe schoenen gekocht wil meneer ze direct aan. Hij loopt apetrots rond te stappen op zijn nieuwe gympen.
Als de school weer uit is gaat hij maar wat graag mee om weer achterop de fiets naar school te gaan alwaar hij Thom hartelijk begroet met een luid en duidelijk ‘Tho’.
’s Middags spelen ze samen met de buurjongen in het badje in de tuin waarbij Daniël vooral niet onder wil doen voor de rest. Tijdens het avondeten krijgen de beide mannen er bijna geen hap in en vallen zijn bijna in slaap aan tafel. Uiteindelijk liggen zij er op tijd in.
De tweede nacht wordt Daniël midden in de nacht een keer huilend wakker. Hij laat zich snel troosten en slaapt weer verder om dan uiteindelijk weer om 4.30 naast ons bed te staan. Ook Thom kan niet langer blijven slapen. Lang leven het tijd verschil.
Eerst Thom weer naar school, daarna een lange sessie bij de gemeente om Daniël te voorzien van een BSN nummer. Daarna naar school waar een riddergevecht is in het kader van de lustrumweek. ’s Middags komen er twee vriendjes spelen en uiteindelijk zitten ze dan ook met z’n vieren in het zwembad. Daniël wil vooral niet onderdoen voor de rest en doet fanatiek mee. Opvallend is dat Daniël de afgelopen dagen rustiger lijkt geworden en vooral ook beter luistert. Er zijn minder huilsessies en hij wordt steeds meegaander. De communicatie lijkt ook steeds makkelijker te gaan. Dit scheelt een hoop aangezien hij regelmatig gefrustreerd lijkt als wij niet direct snappen wat hij wil.
Ook de derde nacht gaat het slapen voorspoedig en worden de heren steeds later wakker. Daniël is deze dagen met name bezig om alles te ontdekken in huis. Al het speelgoed van Thom wordt grondig bekeken. Opvallend is dat hij goed alleen kan spelen waarbij hij regelmatig naar je toekomt om weer een van zijn ontdekkingen te laten zien.
Vanochtend de eerste poging gedaan om hem alleen met Laurent Jan te laten zijn. Een bezoek van een kwartiertje aan de bakker was voldoende voor tranen die overigens redelijk snel weer opdroogden. Dit zullen wij de komende tijd moeten gaan uitbreiden zodat hij het vertrouwen krijgt dat wij echt altijd weer terug komen.
Zijn relatie met Souki gaat er ook op vooruit. Waarbij eerder nog een pluk haar van Souki al voor paniek zorgde durft hij vandaag Souki voorzichtig te aaien en snoepjes te geven. Hij durft ook al dichterbij te komen.