Dag 6 De eerste vliegreis - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu Dag 6 De eerste vliegreis - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

Dag 6 De eerste vliegreis

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

16 Juni 2012 | China, Peking

Vanochtend vroeg om en dat viel niet mee. Met veel moeite krijgen we Thom wakker om 5.30. Dit gaat niet van harte maar uiteindelijk lukt het om hem mee te krijgen. Een ontbijtje gaat er nog niet in bij hem. Eenmaal op het vliegveld is het allemaal erg indrukwekkend voor hem en kijkt hij zijn ogen uit. Een kleine teleurstelling als we alle koffers inclusief zijn nieuwe tas inleveren. Eenmaal bij de controle moet er afscheid genomen worden van de gids.Dit gebeurt op een beetje eigenaardige manier. Zo staat hij ineens met een beteuterd gezich bij haar en zwaait naar ons..... Vervolgens leggen we hem uit dat hij naar haar moet zwaaien waarna er een grijns op zijn gezicht verschijnt. Er wordt vlug gezwaaid en dan snel door de paspoortcontrole. Eenmaal in de wachtruimte vermaakt hij zich met een spelletje op de Iphone. Wachten gaat hem goed af. Eenmaal in het vliegtuig krijgt hij een leesboekje van de stewardess en gaat hij direct naast het raam zitten. Doet meteen zijn gordel vast, we kunnen gaan. Geboeid kijkt hij naar buiten als we opstijgen. Daarna verdwijnen we al snel boven de wolken en wordt het allemaal minder interessant. Hierna verschijnt de etenskar. Hij krijgt vol verwachting naar wat er komen gaat. Uiteindelijk begint hij vol overgave aan zijn yoghurt, helaas belandt deze grotendeels op zijn kleren. Tja nu moeten wij in actie komen. Hij wordt in de beperkte ruimte weer enigszins schoon gepoetst. Het ontbijt houdt hij verder voor gezien. Hij wordt nl. misselijk. We halen het papieren zakje maar tevoorschijn maar gelukkig weet hij het binnen te houden. Hierna besluiten hij maar te gaan slapen in een onmogelijke houding. Al snel wordt de landing weer ingezet, (dit is maar een vlucht van anderhalf uur) en is zijn interesse weer gewekt. Eenmaal uit het vliegtuig bij de bagageband begint hij enthousiast te springen als zijn tas weer op de band verschijnt. Deze moet hij natuurlijk eigenhandig van de band afhalen. Nu op naar het hotel. In het hotel moet de kamer natuurlijk weer ingericht worden. Zijn tas wordt zorgvuldig uitgepakt en in een hoek van de kamer vouwt hij zijn kleren weer op om daar weer een eigen hoekje te creeeren. We wachten nog even tot ook de rest van de groep aankomt. Dan wordt hij stil bij het zien van de andere kinderen. Hij is wel erg geinteresseerd maar is nu wel even een stuk rustiger. Na de lunch is hij weer opgeladen en gaan we naar het zwembad. Ditmaal een groot buiten zwembad. Na tien minuten op een strandbed de kat uit de boom gekeken te hebben springt hij in het water. En ja hoor dit bad is ook goed. Het is een stuk drukker en er zijn veel kinderen om hem heen. Al snel heeft hij een vriendje gevonden met wie hij zijn bal gaat overgooien. De beide mannetjes hebben hierbij de grootste lol. Geweldig om te zien. Bij het avondeten met een ander stel hangt hij weer de brave hendrik uit en zegt hij niet veel maar werkt braaf zijn noedels naar binnen. Zijn dieet is inmiddels uitgebreid en noedels met o.a. kip gaan er gesmeerd in...tja ze hebben geen tomaat en ei. Na het eten is het zaak om zoveel mogelijk tijd te gaan rekken voor het slapen gaan en dat lukt....uiteindelijk slaapt hij pas om 20.00. Elke keer als wij hem vermanend toespreken gaat hij de clown uithangen waardoor wij weer in de lach schieten. Wij moeten nog even oefenen voor een goede pokerface.
Opvallend is dat we hier in Peking weer blauwe lucht zien, de afgelopen week in Hefei was het wel warm maar geen blauwe lucht door de smog. Hier kunnen we lekker buiten zitten. De voorspelling voor de rest van de week is dat het tegen de 36 graden gaat worden.
De eerste vlucht zijn we overigens redelijk ongeschonden door gekomen, het was een goede generale repetitie. De volgende keer moeten we alleen nog zorgen dat de attributen nodig bij calamiteiten wat dichterbij liggen, maar al met al zijn we niet ontevreden.