De overdracht - Reisverslag uit Hangzhou, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu De overdracht - Reisverslag uit Hangzhou, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

De overdracht

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

16 Juni 2014 | China, Hangzhou

Vandaag is de grote dag. Na het ontbijt staan wij ruim op tijd bij de hoofdingang van ons hotel alwaar wij opgehaald worden door Tony. Na 10 minuten arriveren wij bij de Civil Affairs. We zijn hier duidelijk niet alleen. Een Nederlanders en nog enkele Amerikaanse stellen komen een kindje ophalen. Onze taxi arriveert gelijk met een busje waar enkele kinderen uitstappen. Daniël zit hier nog niet bij. Na het nodige papierwerk ingevuld te hebben is het inmiddels een komen en gaan van mensen maar nog geen Daniël. Hij is wat later, staat nog in de file. Zo kun je dus zelfs in het ad optieproces een soort van over tijd zijn. Uiteindelijk wordt ons wachten beloont en komt er een weeshuis bazin met 2 kinderen binnen lopen. Wij herkennen hem direct en Thom sprint naar hem toe om hem een beer en een auto te geven. Deze houdt hij angstvallig vast en hij volgt ons naar ons plekje aan de lange tafel. Hij komt zelfs op schoot zitten en speelt met zijn auto. Dit alles met een poker face. Er kan nog geen lachje vanaf. Thom doet zijn uiterste best om hem aan het lachen te maken, dit lukt af en toe. Thom zit meteen in de rol van zorgzame grote broer. Hij speelt met de kleine man en probeert hem op zijn gemak te stellen. Het is onvoorstelbaar hoe hij zichzelf wegcijfert in alles. Hij is zoals altijd weer voorbeeldig. Ondertussen is het een komen en gaan van mensen in de ruimte en klinkt er regelmatig gehuil van kinderen. Een aantal mensen zijn al klaar en vertrekken weer. Uiteindelijk mogen wij als laatste dan ook voor het ‘vraaggesprek’ en de laatste handtekeningen en vingerafdrukken. Thom neemt even de honneurs waar en wij gaan de nodige formaliteiten afhandelen. Net op dat moment vertrekt de directrice van zijn weeshuis. Daniël begint eerst zachtjes maar later oorverdovend te huilen. Als wij bij hem komen om hem te troosten begint hij zich met zijn hele lichaam te verzetten. Met de nodige inspanning komt hij uiteindelijk weer iets tot rust, waarschijnlijk door uitputting. Wij handelen de laatste papieren af en vertrekken. Stoïcijns zit hij op schoot in de auto als wij onderweg gaan naar de fotograaf. Aldaar wordt de alom gevreesde adoptiefoto gemaakt. Wij moeten met zijn drieën op de foto waarbij onze drie hoofden vlak naast elkaar moeten. Hij houdt zich goed en weet een minuscuul lachje te fabriceren na aansporen van de fotografe. Zo dat hebben we ook weer gehad. Nu op naar het hotel. Helaas is de ‘nieuwe’ en dus grotere hotelkamer nog niet klaar. Wij gaan eerst maar even voor een lunch in het Chinese restaurant in het hotel. Tijdens het eten begint hij wat te ontdooien en als hij zijn buik vol heeft verschijnt er een grijns op zijn gezicht. Hij heeft overigens een bijzondere eettechniek ontwikkelt, eerst je mond en wangen zo vol mogelijk stoppen om dan vervolgens een half uur aan het kauwen te zijn om dit weer weg te krijgen. Na het eten worden we met enige regelmaat getrakteerd op een glimlach. Inmiddels in de nieuwe kamer gearriveerd leggen wij hem even in bed waar hij uitgeput in slaap valt. Na 1,5 uur slapen wordt het tijd voor een korte skype sessie. De eerste kennismaking met opa en oma. Dit verloopt soepel en hij weet ze al snel te benoemen. Dan wordt het tijd voor het zwembad. Zonder problemen loopt hij door het koude voetenbad mee naar het zwembad. De waterpistooltjes doen wonderen en al snel gaat hij mee het water in. Wij hebben veel plezier met z’n vieren. Na een half uurtje halen wij hem klappertandend uit het water. Op de kant nog even verder voetballen waar hij veel plezier in heeft. Hierna nog even opwarmen onder de douche en dan nog even naar de hotelkamer. Aldaar kijkt hij geboeid naar Bob de Bouwer. Hierna gaan we naar het West lake dat vlak bij het hotel ligt. Wij zoeken een plekje aan het water om te gaan eten. Wij krijgen hier allemaal exotische dingen die erg lekker zijn. Daniël laat ons vakkundig zien hoe je bamboestokken eet. De beide mannen eten goed al is Daniël nog lang niet zo snel als Thom. Onderweg naar huis nog een ijsje en dan naar bed. Eenmaal in bed nog een verhaaltje en dan slapen. Daniël krijgt met een grote grijns omhoog als hij in bed ligt en nog een nachtzoen en een knuffel krijgt. Thom is wat verdrietig omdat hij met ons op een kamer wil slapen. Ook maakt hij zich zorgen of wij hen beide wel even lief vinden. Daniël ligt ondertussen allemaal gekke geluiden te maken in bed om de aandacht te trekken en hij vindt het maar wat leuk als wij dan naar hem toe komen. Thom loopt te mopperen dat hij hierdoor niet kan slapen.
In verband met Wifi problemen zullen de foto's later volgen.

• 16 Juni 2014 - 19:29

Nadja, Martin:

Heel hartelijk gefeliciteerd met jullie zoon en kleine broertje!!!!! Wat knap van Thom dat hij al zo goed voor hem zorgt, lief hoor! Echt een grote-broer waardig. En bijzonder dat Daniël al zo gauw weer een lach op zijn gezicht had. Dappere zoons hebben jullie. Geniet met jullie gezin en knuffel voor Thom (niet vergeten!), zijn heel trots op hem!

Liefs uit Vught

• 16 Juni 2014 - 20:31

Arian, Benedikte, Olivier & Thomas:

Gefeliciteerd met jullie zoon en broertje! Leuk om jullie verslag te lezen en dat de eerste kennismaking met Daniël goed is verlopen. Veel plezier en geniet van elkaar

• 16 Juni 2014 - 20:52

Joost En Linda:

Hi happy family,

Van harte met Daniel!! Als we jullie verhaal zo lezen (erg leuk), dan gaat ook deze telg zich erg snel thuis voelen bij jullie. En, praat Thom nu Chinees met Daniel of bljift het bij een mengelmoesje? Zijn erg benieuwd. We zien uit naar de foto's ook. Komt er vast een met de twee boys voetballend met de nieuwe 'voetbalveer' :-).

Heel veel plezier de komende weken nog !

Gr. Linda en Joost

• 16 Juni 2014 - 21:01

Sanne, Sjoerd & Jens:

Gefeliciteerd met jullie zoon en broertje! Wat leuk om te lezen, wat een bijzondere momenten zullen dat geweest zijn. Wij zijn erg benieuwd naar de foto's. Geniet met elkaar! Veel plezier!

Liefs
    Sjoerd, Sanne & Jens

• 16 Juni 2014 - 22:49

Bart, Natascha, Valerie En Lucas:

Gefeliciteerd met jullie zoon en grote broer Thom, jij ook met je broertje!!! We zijn erg benieuwd naar de foto's. Mooi om te lezen dat Thom op hem af sprint. Fijn dat Daniel zijn emoties laat zien. Voor Thom is de nieuwe gezinssituatie ook natuurlijk nieuw. Geniet van elkaar!
    Liefs,
    Bart, Natascha, Valerie en Lucas (die allebei op de laptop doken voor foto's)

• 17 Juni 2014 - 10:03

Mireille:

Gefeliciteerd! Fijn dat het allemaal zo goed verlopen is. Leuk om de jongens samen op de foto te zien! Veel plezier samen. Liefs Mireille

• 17 Juni 2014 - 13:49

Ingrid Norder:

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe zoon!!! En wat goed te lezen dat jullie al zoveel plezier hebben gehad.
    Geniet er nog lekker van!
    Groetjes

• 17 Juni 2014 - 16:21

Bart, Natascha, Valerie En Lucas:

Foto's!!! En meteen een heleboel. Prachtig jullie te zien stralen met jullie twee prachtige zonen!!!

• 17 Juni 2014 - 19:05

Bas Meijer:

Lieve thom
    Vind je je broertje lief?
    Kan je met je broertje heel leuk spelen?
    Ik mis je
    Bas meijer

• 17 Juni 2014 - 19:09

Fam. Meijer:

Van harte gefeliciteerd met jullie zoon!
    Fijn dat Thom zo blij met hem is.
    Bas vroeg zich steeds af wat thom nu aan het doen was, nu kunnen we jullie volgen via deze site, erg leuk!
    Geniet van deze bijzondere tijd!
    Groetjes, Ernst, Petra, Bas en Nienke

• 17 Juni 2014 - 21:22

Pauline , Roel En De Boys:

Wat een mooi kaartje vandaag! En wat een mooie plaatjes. Van harte gefeliciteerd met Daniel.
    Geniet van en met elkaar. Rustig wennen aan elkaar. Jullie zien er allevier stralend uit.
    Groeten

• 17 Juni 2014 - 22:39

Suzanne , Remmelt , Quinten:

Lieve mensen!
    Heel mooi verslag weer!
    Wat een bijzondere momenten op die eerste dag!

Prachtige foto's

XXX
    S,R,Q

• 18 Juni 2014 - 10:46

Gerben:

Hij lijkt nu al op zijn pa! Gefeliciteerd!

• 18 Juni 2014 - 11:17

Maria Nijland:

Lieve Mirjam, LJ en Thom,
    van harte gefeliciteerd met jullie lieve zoon en broertje. wat fijn dat alles voorspoedig verloopt. en wat fijn dat thom goed voor zn broertje zorgt,
    lieve groet uit borger,
    ruben, luke, julius
    jeroen en maria
    kus!

• 18 Juni 2014 - 19:19

Papa En Nancy:

Wat een geluk jullie te zien met Daniel!
    Geniet van elkaar.
    Liefs en een knuffel voor Thom en Daniel!
    Papa en Nancy.

• 18 Juni 2014 - 20:50

Edwin, Anita, Xue-Ling En Yuri:

GEFELICITEERD met jullie stoere kanjer! Leuk dat er nog een jongetje bij komt in de straat! Ga lekker genieten van China......
    Wat een heerlijke foto's van de eerste dagen.
    Groetjes,
    Edwin, Anita, Xue-Ling en Yuri