Dag 11 ... de Chinese muur en...de eerste tranen.. - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu Dag 11 ... de Chinese muur en...de eerste tranen.. - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

Dag 11 ... de Chinese muur en...de eerste tranen..

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

21 Juni 2012 | China, Peking

Vandaag begint de dag met wat gejengel. Thom heeft niet veel zin in dingen en bij het minste of geringste loopt hij te mopperen na het ontbijt wat maar ten dele naar zijn zin is. Nadat we na het ontbijt weer van de kamer onderweg zijn naar de lobby moeten we hem vanwege gejengel toch weer even op zijn donder geven. En warempel.....daar begint hij voor het eerst sinds 11 dagen te huilen met echte tranen. Wel fijn om te zien dat hij ook af en toe wat minder vrolijk kan zijn. Op het moment dat we de lobby naderen worden door hem de tranen weer snel gedroogd en is hij weer de stoere man net op tijd voordat de andere stellen komen. Opvallend is dat hij de afgelopen dagen wat minder zelfstandig is en meer hulp vraagt om dingen te doen. Dit is kennelijk zijn manier van aandacht vragen. De rest van de dag gedraagt hij zich weer voorbeeldig. We gaan met de bus naar de Chinese Muur. Na een uur rijden stapt hij weer enthousiast uit om aan de vele trappen te beginnen. De Chinese Muur is aangelegd als verdedigingswerk tegen rondtrekkende invasielegers. Het eerste deel werd uit gestampte aarde opgetrokken en later werden pas de stenen wachttorens gebouwd. Onder zeer slechte omstandigheden werkten meer dan een half miljoen arbeiders aan de Muur. Men beweert zelfs dat voor elke meter een man is gestorven. Tussen 1300 en 1600 werd de muur weer hersteld en werd deze nog verlengd. De muur is 6440 km lang daarnaast is er nog ruim 2232 km aan natuurlijke grenzen in de vorm van rivieren, heuvels en bergen. De gehele verdedigingslinie is dan ook 8850 km.. De weg naar de muur bestaat uit meerdere steile trappen. Waar anderen lopen te zweten met het tillen van kinderen hebben wij een makkie, Thom loopt zonder mankeren de trappen omhoog. Warm is het uiteraard weer wel vandaag en helaas bewolkt wat het uitzicht niet ten goede komt. We gaan het grootste deel met de kabelbaan, dit is weer nieuw en ook meteen een groot feest. Als we weer afdalen met de kabelbaan gilt hij het uit van plezier als hij langs de stijle wand omlaag kijkt. De muur blijft ondanks dat het niet helemaal helder is het een indrukwekkend bouwwerk waar we een klein stukje overheen lopen. Eenmaal weer op de terugweg worden we langs vele kraampjes met opdringerige verkopers geleid. Thom doet fanatiek mee in het afwijzen van alle aanbiedingen die we krijgen, ook de aanbiedingen speciaal voor kinderen slaat hij manhaftig af. Hierna volgt weer de lunch bestaande uit diverse Chinese gerechten. Ook hier is hij weer sociaal en gaat hij drinken inschenken voor de medereizigers. Dan weer een uur in de bus terug. Hierbij vermaakt hij zich met het nadoen van dierengeluiden. Vijf minuten voor aankomst bij het hotel valt hij in slaap. Met het codewoord 'zwemmen' doet hij het weer en een kwartier later liggen we dan ook weer in het zwembad. Na twee uur plezier halen we hem weer uit het water. Dan nog even zijn favoriete kinderserie kijken waarna er weer een schaal noedels op zijn unieke wijze naar binnen geschoven wordt. Als hij dan vervolgens klaar is gaat hij zijn moeder helpen zodat zij het eten wat sneller naar binnen werkt. Dit is dan dus niet meer bij te houden. Daarna weer naar bed, eindtijd deze keer is 19.40. We beginnen ons leven te beteren. Hopelijk slaapt hij morgen wat uit want hij lijkt nog best moe. Morgen hebben we weer een rustig dagje bij het hotel.

• 23 Juni 2012 - 10:20

Nadja:

Hoi, hoi! Te schattig, Thom met zijn dierengeluiden en drinken inschenken. Lief jongetje hebben jullie! En dat zwemmen blijft ook grappig, watterratje. Hoor net dat er geskyped is door Fedde en Martin, leuk hoor! Nou, grote aftellen is begonnen, ook hier.

Geniet van elkaar en bijzonder Beijing x