Chinareis zomer 2011 deel 2. - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu Chinareis zomer 2011 deel 2. - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

Chinareis zomer 2011 deel 2.

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

10 Maart 2012 | Nederland, Utrecht

Hierbij weer het vervolg van onze China trip.
30/8 Vandaag rijden we een mooie etappe door het karstgebergte. We passeren veel fruitboomgaarden en rijstvelden. De weg wordt steeds rustiger. Na 60 km komen we in Tongan aan. Een dorp dat uit 1 (hoofd)straat bestaat. We belanden in het meest simpele hotel tot nu toe en helaas hebben ze even geen electriciteit, dus ook geen fan of airco. We maken een wandeling door de hoofdstraat op zoek naar een restaurant. Opvallend is dat er in deze ene straat tenminste 7 kappers zitten. Engels spreekt men hier helemaal niet. Uiteindelijk vinden we een restaurant waar 2 mannen zitten te eten die gebaren of we niet ook willen eten. Bij gebrek aan leesbare menukaart bestellen we wat deze mannen eten. Naast ons wordt het eten vers klaar gemaakt en het blijkt dat de mannen een goede smaak hebben, het eten is weer heerlijk. De nacht met voor de verandering weer een hard bed is matig.

31/8 We vertrekken vroeg naar Yangshuo. Wederom een fraaie tocht met hier en daar wat wegwerkzaamheden. Mijn arm houdt het redelijk goed al blijft het op en af stappen lastig. Yangshuo is een toeristisch stadje midden in het Karstgebergte. Na 70 km komen wij in ons door Nederlanders gerunde hotel aan 5 km buiten de stad. De eigenaren hebben in 2006 deze oude boerderij gekocht. De grond mogen ze echter niet kopen en moet gehuurd worden van maar liefst 27 eigenaren. Op het menu vind je hier naast enkele chinese gerechten patatje oorlog, hutspot (alsof je daar zin in hebt met 35 graden) en appeltaart. 's Avonds gaan we naar een lightshow. Deze show is gemaakt door dezelfde persoon die de openingsceremonie van de olympische spelen in 2008 in China heeft gemaakt. Hij gebruikt voor de show maar liefst 6000 medewerkers die elke avond 1 (of 2 keer in het hoogseizoen) keer optreden. Het is een indrukwekkend gebeuren net als de manier om binnen te komen.
We leveren bij aankomst onze voucher in bij een vrouwtje die ergens bij een muurtje staat. Zij schrijft vervolgens een stoelnr. op een kladje en dat is dan meteen ons nieuwe kaartje. Hierna moeten we iemand met een vlaggetje volgen nadat we netjes in de rij zijn gezet (twee aan twee). Heel bijzonder allemaal, uiteindelijk belanden we wel op onze plek en beleven we een gave avond.

1/9 Vandaag gaan we naar de Bamboe grotten waar LJ een modderbad neemt gevolgd door een bad in een hotspring (ik sla i.v.m. het uitglij risico mijn arm nog maar even over). 's Middags nemen we een duik in de rivier vlakbij het hotel. Dit zwemmen gaat met mijn arm best redelijk. Zowiezo is er reden tot feest, ik heb mij vandaag voor het eerst weer zelf kunnen aankleden... 's Avonds gaan we mee op en bootje om te gaan vissen m.b.v. aalscholvers. De visser gaat met zijn 6 aalscholvers op zijn bamboevlot het water op. De beesten hebben een touwtje om de nek zodat ze de gevangen vis niet door kunnen slikken. Nadat ze losgelaten worden duiken ze als bezetenen de diepte in om al snel weer met een vis boven te komen. Als de nek wat te dik gaat worden dan worden ze binnen gehaald en wordt de buit uit de keel gehaald. Hierna gaan ze weer vrolijk verder vissen. Vanavond is het overigens voor 't eerst sinds weken regenachtig.

2/9 Na zo'n fietsloze dag moet er vandaag toch weer een stukje gefietst worden. We fietsen naar de Li rivier om daar met de fiets op een bamboevlot te gaan. We varen tussen de Karstformaties door. Helaas regent het en is het niet heel helder. Na het boottochtje is het weer droog en fietsen we naar Fuli waar we de lokale markt bezoeken. Naast het gebruikelijke vlees en vis assortiment verkoopt men hier ook hond... Naast de markt zijn meerdere tandartspraktijken waar patienten achter de etalage of in de open lucht geholpen worden. Hierna fietsen we door Yangshuo. Voor 't eerst in onze vakantie worden we door verkopers aangesproken, het is hier duidelijk meer toeristisch. Na 45 km komen we weer terug in ons hotel.

3/9 Vandaag gaan we maar weer eens voor een chinese massage met geneeskrachtige kruiden en olieen. Wie weet is mijn arm na deze massage genezen. Na een sessie van 2 uur zijn we weer helemaal soepel om morgen weer op de fiets te stappen. 's Middags nog een duik in de rivier en 's avonds nog een stukje appeltaart bij de koffie. Morgenochtend vertrekken we vroeg naar onze volgende bestemming.