Dag 15 Het zomerpaleis en Hutong - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu Dag 15 Het zomerpaleis en Hutong - Reisverslag uit Peking, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

Dag 15 Het zomerpaleis en Hutong

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

25 Juni 2012 | China, Peking

Na een lange nacht worden we weer gewekt door Thom die de gordijnen alvast open doet, vervolgens maakt hij zelfs een kopje thee voor ons!! Kortom een goede start van de dag. Na een kleine discussie over de kledingkeuze is humeur tijdelijk wat minder maar als we eenmaal in de bus zitten is hij weer vrolijk. Vandaag gaan we op weg naar het zomerpaleis. Het complex is aangelegd rond een groot kunstmatig meer, het Kunmin-meer (de aarde hieruit werd gebruikt voor de aanleg van de grote Langleven-heuvel in het park) en bestaat uit allerlei rijk versierde en goed bewaarde paviljoenen, woningen en tempels. Deze plek was van oudsher een buitenverblijf van enkele keizers. In tegenstelling tot gisteren is het weer vandaag een stuk beter, alhoewel we nog steeds geen blauwe lucht zien. In het park is het erg mooi lopen. Na twee uur slenteren worden we door het busje naar de Hutong gebracht. Dit is een traditionele woonwijk in China en met name in Peking. Een Hutong is ommuurd en bestaat uit nauwe straatjes waaraan kleine huizen staan meestal slechts 1 woonlaag hoog. Sommige woningen in de Hutong hebben slechts een of twee kamers, die dienst doen als keuken, slaapkamer, wasruimte etc. De mensen die er wonen zijn doorgaans wat ouders. In de Hutongs zijn de straten niet breder dan 9 meter en de smalste steegjes zijn slechts 40 cm. De woningen hebben geen sanitair, de toiletgebouwen voor algemeen gebruik staan aan de buitenzijde. Zo'n 10% van de bevolking van Peking leeft in de Hutong. Hier stappen we in een riksja om vervolgens in de kleine steegjes te belanden, het is hier opvallend rustig en ook stil, een verademing vergeleken met de rest van de stad. Onderweg stoppen we om even in een huisje te kijken, echt veel ruimte is er niet. Hierna gaan we naar de Trommeltoren (drumtower). De Trommeltoren werd in 1272 gebouwd. Het was de eerste hoofdstedelijke trommeltoren van waaraf de uren van de dag met trommelslagen werden aangegeven. We moeten ons haasten om de steile trap op te komen om hier nog wat van mee te krijgen, het is erg de moeite waard. Het uitzicht is helaas niet bijzonder omdat het ook vandaag weer niet helder is. In de loop van de middag zijn we weer terug in het hotel, tijd voor een duik in het water. Na een paar uur zwemmen gaan we weer eten. Thom krijgt weer een opleving bij het zien van zijn eieren met tomaat en de dumplings. Nadat hij weer flink gegeten heeft en wij nog wat zitten na te praten met een ander stel en gaat hij op de bank liggen en valt in slaap. Om half acht moeten we hem uiteindelijk naar de kamer dragen waar hij weer gewoon door slaapt. Morgen nog 1 dagje in en om het hotel en dan weer terug naar Nederland.