fietsen, school en de buurjongens - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu fietsen, school en de buurjongens - Reisverslag uit Utrecht, Nederland van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

fietsen, school en de buurjongens

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

03 Juli 2012 | Nederland, Utrecht

De afgelopen dagen is Thom langzaam weer in zijn oude ritme gekomen. Waar hij eerst nog om 5.15 wakker was is hij nu weer om 6.45 wakker. Elke dag wordt er hard gewerkt aan de fietstechniek en alleen het op- en afstappen moet gaat nog niet feilloos. Inmiddels kan hij wel zijn evenwicht houden en heeft hij er veel plezier in. Sinds 2 dagen lijkt Thom te snappen dat hij met zijn Chinees niet zover komt in Nederland en gaat hij al meer woorden nazeggen. Inmiddels behoren lekker, ananas, kiwi, appel, banaan, meloen en fietsen ook tot zijn woordenschat. Je merkt ook dat hij steeds meer begrijpt van wat we zeggen. Inmiddels heeft hij ook kennis gemaakt met de buurjongens waar hij lekker mee heeft gevoetbald. Wij zijn inmiddels in het bezit van zijn BSN nummer waardoor er weer vele deuren open gaan. Vandaag zijn wij naar zijn school wezen kijken, dit was wel een spannend. Eenmaal bij de school werd hij erg stil. Hij heeft reeds een jaar intern op een school gezeten. Hij wilde onze hand niet loslaten maar heeft wel rondgekeken. Toen hij zijn buurjongen tegenkwam die hem enthousiast begroette kon hij weer een beetje lachen. Hij was zichtbaar opgelucht toen we weer in de auto stapten. Daarna zijn we maar eens naar een toko gegaan waar hij weer enthousiast rond liep tussen alle voor hem bekende produkten. Hij heeft ons hier nog wat gedegen advies gegeven. Af en toe krijgen we wat bezoek waarbij je merkt dat Thom nog niet goed weet wat hij met kadootjes aan moet. Hij pakt ze vaak pas later uit als de gulle gevers weg zijn. Voor het eerste ziekenhuisbezoek volgende week moeten we allemaal kweken inlveren, ook dit is geen probleem, Thom kijkt niet eens raar op als we met potjes en wattenstaafjes gewapend hem te lijf gaan. Hij ondergaat alles gedwee. Wat betreft het eten, de hagelslag gaat er inmiddels goed in, de andijvie (tja die staat nu eenmaal in de tuin) hebben we weggemoffeld tussen de noedels waarna het weer met smaak gegeten wordt. Elke dag moeten we ook even naar het liedje 'hoofd-schouders-knie-teen' kijken op Youtube, hij kan inmiddels ook al een deel meezingen. Hij heeft hiermee dan de grootste lol. Sinds een paar dagen wil Thom niet meer op zijn matras slapen maar in ons bed. Elke avond vertelt hij ons dat hij niet in zijn kamer wil slapen maar op onze kamer en ook dat we hem niet meer terug mogen leggen op zijn eigen matras. Gisteravond en vanavond gebeurde er iets bijzonders, hij was kennelijk erg moe want gaf zelf aan dat hij naar bed wilde. Vanavond gaf hij zelfs niet eens meer aan dat hij in ons bed wilde en lag hij reeds om 18.30 in coma. Het zien van de school heeft hem misschien toch wat teveel energie gekost.
Morgen gaat Thom kennismaken met een andere opa en zijn neef en nicht en als het een beetje mooi weer is zullen we weer eens gaan zwemmen.

• 03 Juli 2012 - 20:21

Rob & Jacolien:

Ha Laurent-Jan en Mirjam,

Wat een indrukwekkend reisverslag, wat hebben jullie een boel meegemaakt samen!
    Hopelijk went Thom snel aan zijn nieuwe omgeving. Als hij 'fietsen' al kan zeggen dan komt het vast goed. Veel geluk samen!

Groet, R&J

• 04 Juli 2012 - 19:34

Dionne:

Hi Laurent-Jan en Mirjam,

Wat een feest om deze verhalen allemaal te lezen. Ik zag net pas de link staan maar heb vervolgens alle dagen achter elkaar gelezen. Wat fijn dat het zo goed gaat en dat het zo'n gezellige druktemaker is. Dat gun ik jullie van harte. Heel veel plezier de komende jaren met jullie lot uit de loterij!

Groetjes Dion