dag 2 - Reisverslag uit Hefei, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu dag 2 - Reisverslag uit Hefei, China van Laurent-Jan en Mirjam Westen - WaarBenJij.nu

dag 2

Door: Laurent-Jan en Mirjam

Blijf op de hoogte en volg Laurent-Jan en Mirjam

12 Juni 2012 | China, Hefei

Na een goede nacht voor Thom waarbij hij om 6.30 wakker werd en zelfstandig even naar het toilet ging mogen we niet klagen. Midden in de nacht werden we opgeschrikt door gepiep waarbij we beiden dachten dat Souki weer een muis te pakken had, echter na enig onderzoek bleek het Thom te zijn. Door het maken van bepaalde smakbewegingen brengt hij kennelijk een piepend geluid voort. Goed het is weer iets anders dan snurken. Na een half uurtje met de Ipad spelen ging hij zich spontaan aankleden, dit moest nog wel met de kleren die hij van zijn pleegoma had gekregen. Op naar het ontbijt. Een boterham met gebakken ei samen met meerdere stukken meloen gingen er met gemak in. Niks rijstepap!!! Na het ontbijt was de Thom duidelijk weer in de 'aan modus' en moest er gestoeid worden. Voorzichtig geprobeerd om zijn inmiddels vies geworden t-shirt te vervangen voor een schone...en met succes. Bij het zien van zijn nieuwe gympen gingen spontaan zijn eigen sandalen uit waarna hij trots rondstapte op zijn eigen schoenen. Om negen uur gaan we weer naar de Civil Affairs. Dit is voor Thom de plek waar hij aan ons overgedragen is, dit kan dus nog wel spannend worden.
Eenmaal aangekomen ziet hij de directrice van zijn weeshuis weer welke hem gisteren heeft gebracht. Hij rent meteen op haar af en gaat naast haar zitten. Je ziet dat hij zich bij haar duidelijk anders gedraagt. Hij lijkt hier meer verlegen dan bij ons. Bij het laten zien van zijn fotoboekje gaat hij elke keer meteen naar de pagina waarop zijn fiets staat. Hij laat deze trots aan de directrice zien. Ook vertelt hij dat hij heeft gezwommen. Na twee uur formulieren invullen en 2 x ondervraagd te zijn lijken we voor vandaag weer klaar te zien met de formaliteiten. Thom moet naar het toilet, de directrice maakt hier slim gebruik van door te vertrekken. Thom houdt zich goed al kijkt hij wel ietwat beteuterd. Eenmaal in het hotel duurt het niet lang of de remmen gaan weer los. Deze keer is de opblaasbal zijn favoriete stuk speelgoed. Zijn eerste Nederlandse woord is dan ook BAL welke snel gevolgd worden door NEUS en HOOFD. Je snapt het al hij wordt de nieuwe Messi, na een half uurtje trainen is zijn koptechniek subliem. Drijfnat van al het zweet is het weer tijd voor de lunch. Eenmaal bij het restaurant wijst hij weer hetzelfde aan als gisteren de noedels met ei en tomaat. Hier valt hij op aan en hij begint te eten als een bouwvakker. Na bijna alles op gegeten te hebben volgen er nog een paar boeren en dan is meneer weer helemaal verzadigd. Weer terug op de hotelkamer is het even tijd voor de TV waar hij veel plezier heeft met het kijken naar Tom en Jerry. Hierbij zit hij regelmatig te schaterlachen. Even rust, het zal wel stilte voor de storm zijn want straks gaan we weer naar het zwembad.
Thom houdt de TV weer snel voor gezien en springt enthousiast op als we zijn zwembroek tevoorschijn halen. Spontaan begint hij zichzelf om te kleden (wat overigens typerend voor hem is, meneer kan vrijwel alles zelf en moet en zal dat ook zelf doen). Uitgerust met en strandbal, zwemband en 2 waterpistolen gaan we naar het zwembad. Nog voor wij goed en wel geinstalleerd zijn ligt Thom al in het water met zijn zwembandje. Hij kent helemaal geen angst en heeft zijn hoofd het liefst onder water. Na een half uurtje trekt hij de stoute schoenen aan en gaat hij samen met ons in het diepere, grotere en ook koudere bad. Hij kijkt slechts enkele seconden onwennig rond maar hervat dan zijn gevecht met de waterpistolen. Na wat voordoen lukt het hem ook om vooruit te komen door met zijn benen te spartelen. Kortom als hij geen Messi wordt dan kan hij altijd nog van den Hoogenband opvolgen. Opvallend is dat hij er geen moeite mee heeft om alleen midden in het zwembad te dobberen, wij hoeven niet perse dichtbij te zijn. Na ruim twee uur in het water gaan we weer terug naar de hotelkamer. Nu is het nog even tijd voor de Ipad, angrybirds is zijn favoriete spel. Net zoals hij alles wat hij doet met een zeker fanatisme doet, is hij hier ook weer overstoorbaar en fanatiek op de Ipad aan het tikken. Het gaat hem regelmatig niet snel genoeg.
Tussen de bedrijven door is Thom een erg opruimerig mannetje, alles moet op een vaste plek liggen en al zijn spulletjes worden zorgvuldig in de hoek van de kamer bewaard en worden regelmatig geinspecteerd en ook weer recht gelegd. Met enige trots staat hij naar zijn eigendom te kijken welke met de dag groeit. Ook als wij iets neerleggen op de 'verkeerde' plek corrigeert hij dit door het betreffende attribuut op de juiste plek te leggen.
Opvallend is dat hij bij zijn pleegmoeder geleerd heeft om mee te helpen, dit merk je in zijn zelfredzaamheid maar ook door subtiele dingen als dat hij zich zelfstandig aan en uitkleedt, je hoeft maar een signaal te geven en hij begint de betreffende actie bv tanden poetsen, handen wassen etc te doen.
Na het zwemmen is overigens goed merkbaar dat hij meer moe is dan gisteren. Na een uurtje bijkomen gaan we weer eten, zijn favoriet staat weer op het menu, noedels met tomaat en ei. De boel wordt weer zorgvuldig weggewerkt. Eenmaal op de kamer gaat hij meteen naar de badkamer en pakt zijn tandenborstel om zijn tanden te gaan poetsen, hierna gaat hij spontaan zijn pyjama aantrekken en gaat in bed liggen. Binnen 10 minuten is hij in dromenland. Ook dit was weer een geslaagde dag al hebben wij het idee dat hij nog heel erg bezig is om zich te bewijzen.
Morgenochtend gaan we eerst pasfoto's maken en daarna gaan we naar een nabijgelegen park en 's middags zullen we waarschijnlijk wel weer gaan zwemmen.

• 12 Juni 2012 - 13:01

S.R.Q:

Wow weer een top dag zo te lezen, super hoor!!
    Geniet er lekker van! Mooie/leuke foto's !!

Liefs
    Suzanne , Remmelt en Quinten

• 12 Juni 2012 - 17:04

Stefan & Margot:

hoi kanjers. Wat is Thom een prachtventje! Leuk om jullie belevenissen te kunnen volgen via deze weglog. Wat hebben jullie al veel met hem ondernomen, TOP dat het allemaal zo goed gaat. Geniet maar volop van dit grote geluk. Heel veel groetjes uit Elst en een dikke knuffel voor Thom. Stefan en Margot

• 12 Juni 2012 - 17:34

Rinze:

Dag Loetje en Mirjam,

We kregen vandaag jullie mooie welkomstkaart. Voor ons een enorme mooie verrassing (komt ervan als we elkaar niet zoveel zien..). Prachtig mannetje en ik zie op de foto's een happy en trotse papa en mama!!

Geniet van deze bijzondere tijd.

NB LJ neem aan dat je nu niet met mij de Marmotte gaat fietsen zoals vorig jaar afgesproken ? ;-)

Groetjes van Rinze en Monique

• 12 Juni 2012 - 18:41

Nicole:

Hai Mirjam en Laurent Jan,

Wat een mooie foto's en wat is Thom een lekker en vrolijk mannetje zeg!
    Leuk om het allemaal zo te kunnen volgen!
    Dank je wel voor de mooie kaart.

Geniet ervan en tot een keertje in Utrecht!

Groetjes,
    NIcole, Jochem, Dagmar en Thom (hij wil graag zijn naamgenoot een keer ontmoeten ;-))

• 12 Juni 2012 - 19:42

Nadja:

Wat ziet het er leuk uit! Mooie verhalen en prachtige foto's. En zo leren we Thom al beetje kennen. Bedankt voor het lieve en mooie kaartje. Anne en Noor waren ook heel blij met hun kaartje. We kijken alweer uit naar de dag van morgen!

Liefs uit Vught

• 12 Juni 2012 - 19:57

Nijland-family:

Hoi Mirjam en LJ, erg leuk en ontroerend om jullie reisverslag te lezen. Ik heb tranen in mijn ogen (hormonale onrust wil ook wel helpen); geweldig dat het zo goed gaat, dat je zoveel met Thom kunt ondernemen en dat ie zich zo op zijn gemak voelt bij jullie.
    Gisteren kregen we jullie kaart voor Julius en vandaag de kaart van Thom; erg leuk! Ik herken veel van onze mannen in jullie verhalen, dus dat worden dikke vrienden (ook de Bob de bouwer pyjama komt me bekend voor).
    Met J gaat het goed; vandaag 2 kilo! hij moet nog meer zelf drinken, dan mag hij mee naar huis (nog ca 3 weken).
    Super om jullie verhalen te lezen en foto's te bekijken. Geniet van jullie mannetje!
    Tot snel, lieve groet, Maria Jeroen Ruben Luke Julius